Favoriter #2 - Manu Chao

Världsmusik

 

Många gånger när jag spelar Manu Chao så får jag höra kommentaren. ”Åh den här är så bra, vilka är det och vart har jag hört det här innan?”

 

Manu Chao är en fransk gitarrist, sångare och låtskrivare som framför sina sånger på engelska, spanska eller franska, oftast alla tre i en skön kombination. Förklaring är att hans föräldrar kommer från Spanien men att han är uppvuxen i Frankrike. För att vara helt ärlig så är de tre språken inte de enda man kan hitta i hans musik, arabiska, portugisiska och wolof är ytterligare låtar som man kan hitta i hans gungande musik. Han startade tillsammans med sin bror bandet ”Manu Negra” som inte fick någon respons från publiken någon annanstans än i Sydamerika. När Manu Negra senare slutade spela så började han spela ihop med Sydamerikaner istället. Stämningen på Manu Chaos spelningar i sydamerika ska vara helt speciell helt enkelt något som varje Manu Chao-fan verkligen vill uppleva.  

 

Världsmusik med hög standard skulle jag vilja kalla Manu Chaos musik. Det blandas friskt mellan de latinamerikanska rytmerna och ett lite "poppigt" sound, men lägger även i lite reggea-aktigta låtar. Gemensamt för många är att det känns som om en stor samling människor står bakom honom med massa instrument som man inte kan namnet på, vilket det också ofta gör.

 

Anledningen till varför många tycks glömma bort honom är att han inte likt andra artister marknadsför sig på samma sätt i Sverige eftersom hans stora publik inte finns här. Men när man hör låtar som ”me gustas tu” och ”bongobongo” så kommer man på att musiken gör en glad ända in på cellnivå.

 

Ni glömmer väl inte den här halvkonstiga videon som spelades konstant på diverse musikkanaler för ex antal år sedan.




Manu Chao - Me gustas tu
 

Hemsida:

http://www.manuchao.net/ - flerspråkig

 

Topp 3:

1. Bongo bongo – Timbuktus ”vi drar till Malmö” har sin grund från denna låt

2. Por el suelo – kan det bero på att låten har grova sydamerikanska drag som jag gillar den här så mkt. Lite lagom vemodig sådär

3. Me gustast tu – Jag har ännu efter 3 år (som jag har haft den i min mp3) inte lyckats tröttna.



(we) Laaavmusic

Kommentarer
Postat av: viktor

ahh manu chao är skön.
me gustas tu
welcome to tijuana
men favoriten är ändå king of bongo bong

Postat av: Pauline

Victor: Det är så rätt, så rätt :)

2007-01-24 @ 20:52:24
URL: http://laaavmusic.blogg.se
Postat av: Liv

Jag gillar oxå Manu Chao, men förstår din poäng med att många känner igen låten fast inte 'artisten'. Antagligen för att vissa låtar har blivit lite för exploaterade i kommersiella sammanhang som trailers för tv, film och reklam.

2007-01-24 @ 20:52:45
URL: http://leifiii.blogg.se
Postat av: Pauline

Kan vara så men i sådana fall tycker jag det är förståeligt. Det är ju musik sm man faktiskt rakt igenom blir glad av.

2007-01-24 @ 20:55:17
URL: http://laaavmusic.blogg.se
Postat av: C M

Bra låt, jag gillar artistens stil. Såg aldrig videon när den gick, men den är helt ok. Får kolla upp mer av Manu Chaos musik!

2007-01-25 @ 21:14:58
URL: http://creativemind.blogg.se
Postat av: Pauline

CM: Va glad jag blir när du inte har hört honom! Det betyder ju att gamla godingar behöver fräschas upp lite emellanåt! :)

2007-01-25 @ 22:11:12
URL: http://laaavmusic.blogg.se
Postat av: Anna

Jag helt och fullkomligt älskar Manu Chao. Men han är fransk, det har jag hört i alla fall. Men skit samma, han gör så underbar musik! Till och med hans samarbete med Amadou & Miriam blev super! Fast de va ju bra innan också. Jag tackar fortafarande tysk MTV för att de fick mig att se hur bra han va för typ 6-7 år sedan. Måste passa på att berömma er blogg också:)

2007-01-29 @ 21:27:08
URL: http://menmankanjualltiddromma.blogg.se/
Postat av: Elina

Du har helt rätt, han är fransk, men av spanskt ursprung. Vi rättar :)

2007-01-29 @ 21:37:04
Postat av: Pauline

När jag skrev tänkte jag såhär. Båda hans föräldrar är från spanien=spansk. ;) Tack så mycket :)

2007-01-29 @ 21:41:16
URL: http://laaavmusic.blogg.se

Skriv vad du tycker om inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback