Bloc Party

Indie/arty-rock

Bloc Party
bildades i Essex, Östra London 2002, de kallade sig Angel Range och Diet and Union innan det nuvarande namnet fastställdes 2003. Vännerna Kele Okereke (sång/gitarr) och Russel Lissack (gitarr) bildade ett band tillsammans med nya vänner de träffat på Reading Festival; Matt Tong (trummor) och Gordon Moakes (bas).

Bandet upptäcktes då Kele lyckades slänga upp en demo till Alexander Kapranos, sångare i "Franz Ferdinand". På så sätt blev de signade till bolaget Wichita, och släppte en del Ep's under 2004. Deras första album, "Silent Alarm", släpptes 2005 och "Silent Alarm Remixed"  2006. Deras andra skiva,  släpptes nyligen

Bloc Party är defenitionen av brittisk inderock när den är som bäst, melodiskt, men aldrig tråkigt tack vare energiska trummor, och de är solklart en av mina favoriter när det kommer till engelsk musik. Just den melodiska delen utmärker Bloc Party och skiljer dem från mängden, eftersom de flesta indie-rockband karaktäriseras av ett garageaktigt mer distat ljud, och enligt min mening skiljer sig Bloc Party från mängden genom att ljudet är så klart och rent trots att det är rock. Musiken har en urban känsla

"Silent Alarm" är ett av de album jag lyssnat mest på, och såklart blev det bara bättre när Silent Alarm släpptes i en remixad version. Remixerna ger en ny dimension till låtarna, och det är ett annorlunda koncept som i detta fallet fungerat utmärkt.

Bloc Party

Topp 3:

1. Like Eating Glass -
Första låten jag hörde och fortfarande favoriten

2. Banquet - Projicerar en bild av London i min hjärna när jag lyssnar

3. Positive Tension (Jason Clark Remix) - Remixen har lyft låten utan att förändra känslan


Aktuellt:

5 februari kommer Bloc Partys andra album "A Weekend In The City" släppas, hett efterlängtat minst sagt!

•Konsert i Sverige den 1 maj, Cirkus i Stockholm.

•Bloc Partys videopodcast som kan hämtas gratis från iTunes Music Store.

Hemsidor:

http://www.myspace.com/blocparty
http://www.blocparty.com

(we) Laaavmusic


Kommentarer
Postat av: Anonym

Skulle vara trevligt med en länk till hemsidan!

2007-01-08 @ 01:03:27
Postat av: the Patte

Like eating glass är deras bästa ja. också den första som jag hörde, tack THAW. sen gick jag och köpte limited edition utgåvan.

2007-01-18 @ 17:42:52

Skriv vad du tycker om inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback