Nina Rochelle


Första impulsen av Nina Rochelle är ett slags modernt Ebba Grön och jag blir såklart varm inombords. Det bröliga soundet som går igenom de flesta spår är solklart och i ren glädje kan man skriksjunga med utan att känna sig dum. Sedan kommer den här likheten med Kent som jag inte kan säga är helt obefogad men där Kent i det sorgliga går i depression går Nina istället i aggression. Där finns en stor skillnad eftersom man som lyssnare får en helt annan kick och för att ytterligare förtydliga kan jag likna Kents ”Livet är jobbigt gå ner dig” till Ninas ”Livet är jobbigt, ryck upp dig men visa att det är jobbigt på vägen”.

 

Bandet bildades 2002 efter en resa till Spanien och består av:

Johan Lundgren - huvudsångare, gitarr
Per Wasberg - sång, bas
Martin Svensson - sång, gitarr
Pontus Frisk - trummor
Fredrik Lundberg - Keyboard

nina  


Samtidigt förvånar det mig inte det minsta att kritiken gentemot dem har vart hård. Nina Rochelle känns som ett band som hamnat i fel tid, lite för sent. Bandet har inte soundet som gör att man känner att detta är något nytt. Publiken och fansen har kanske inte visat att det inte stämmer utan snarare att det är en sorts musik som går hem oavsett tid.

 

Självklart kan man inte skriva om Nina Rochelle utan att nämna Martin ”Yeah yeah, wow wow” Svenssson, som är bisångare. Finns det något kan förstöra ett bands image är när en medlem har ett pinsamt förflutet vilket man minst sagt kan kalla Martins Svenssons.

 

Nina Rochelle har samarbetat med Markus Mustonen från Kent och den helt fantastiske poeten Bob Hansson, som dessvärre inte är musiker (hade han varit då hade han varit min musikgud, utan tvekan).

 

Hemsida:

www.ninarochelle.com/ 


Top 3

1. Stockholm kommer förstöra mig

2. Jag hatar att det är så

3. Jag Öppnar Mig För Vem Som Helst



(we) laaavmusic

Kommentarer
Postat av: Johan

Ehm nämn EN enda Kentlåt med temat "Livet är jobbigt gå ner dig" jag kan alla låtar och känner nämligen inte till en enda

Postat av: Pauline

Jag gillar Kent enormt mycket och har lyssnat jättemycket på dem genom åren. Men vi kan ju ha olika tolkningar på hur kents låtar är. Fast att jag skrv så var väldigt mycket för att belysa skillnaden Hur skulle du själv förklara det?

2007-03-10 @ 15:00:22
URL: http://laaavmusic.blogg.se

Skriv vad du tycker om inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback