Maxïmo Park

Har verkligen lyssnat sönder Maxïmo Parks gamla skiva, debutalbumet "A Certain Trigger" från 2005. Därför blev jag så glad när jag hörde att de släpper ett nytt album nu i vår, andra april närmare bestämt. Skall lägga upp en recension av den så fort jag är färdiglyssnad...Under tiden får jag skriva lite om bandet: Maximo Park bildades i Newcastle 2003, från att först varit ett artyband utan sångare till att bli ett postrockpoppunkband med en sångare med otroligt karismatisk sång.

Det charmiga med Maxïmo Park är just accenten sångaren Paul Smith har. Nordengelsk dialkekt är bland det snyggaste jag vet, och det ger en speciell känsla till musiken och texterna, och gör musiken personligare och mer utstickande. Förutom melodisk trippig musik är texterna det som gör Maxïmo Park så briljanta. Kärlekstemat känns inte konstlat utan verkligt, och det finns en udd i texterna, som inte alltid behöver vara politiskt korrekt, och det är det som fångar mig. Personligt men med en glimt humor kan man beskriva det som om man vill vara klyshig...

image67

Bandet sticker ut bland mängden i den senaste britpop-rewivalen, tillsammans med bland annat Hard-Fi, genom att vara okonstlade och fyllda av energi. En dröm är att få se dem live, det ryktas att Paul Smith skall vara enastående på scenen. Förhoppningsvis lever nya plattan upp till mina höga förväntningar!

Top3:
  1. Postcard of a Painting - Lyckokänslor
  2. I Want You To Stay - Ack så vacker, ack så sorglig, ack så bra
  3. Kiss You Better - Mmm jag vill pussas!
Länks:
www.maximopark.com/

www.myspace.com/maximopark



(we) laaavmusic


Kommentarer

Skriv vad du tycker om inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback