Björns Vänner

Svensk Pop

Det finns ingenting som jag tycker är så tråkigt som när man verkligen börjar lyssna på ett band och bara vill ha mer och så splittras dem, det har i och för sig bara hänt en gång. Just med Björns Vänner.

Björns Vänner bildades 2001 och splittrades 2004, de kommer från Malmö och släppte faktiskt ett år efter splittringen den jättesköna skivan "när jag får ett eget liv" som är en best of skiva med lite tillägg. Namnet kommer av skaparen till malmös rockfestival, han heter Björn och bandet uppskattade festivalen så mycket att de döpte sig efter honom.

Richard Schicke sjunger låtar som känns personliga och samtidigt  verkar han lite mysko men på ett mysigt sätt. Det är just dessa texter i kombination med att de har ett sådant brett instrumentregister som fångar mig. Det kan också vara det att jag har en stor förkärlek till skånska. Musiken är av karaktären som gör en lycklig, lite samma känsla som Håkan Hellström skapar även om musiken inte direkt påminner så mycket om varandra.

Jag antingen läste en artikel eller hörde på radio om någon som sa/skrev ungefär såhär:
Schicke sjunger i låten stoppa Porren "vad vet du Jan Stenbeck om min sexualitet " och efter att ha lyssnat på Björns Vänners alla låtar så vet man ganska mycket om hans sexualitet samt en hel del annat om hans liv.
(Jan Stenbeck är han som startade upp kanaler som TV3 och skapade den moderna TV-medien)

I ungefär tre veckor gick jag med de här samma tre meningar på huvudet:
Jag hänger alltid efter mina polares flickvänner, vadå?
Jag klappade en katt i två timmar i vår trapp igår, vadå?
Jag vill vara "vi", vill bara vi,  vill vara "vi". Det kanske låter som en klyscha men det skiter jag i för när ögon börjar glöda vill jag bara att mina glöder tillbaks.


Jag vill egentligen bara säga att gillar man malmöpop och grymt sköna texter som det finns någon berättelse bakom så är Björns Vänner något för dig! Men jag varnar, det går att bli fast.

image50

Hemsida:
http://bjornsvanner.mine.nu/newSite/

Top 4:
1. Lätt och Ledig (demo versionen som är mycket snabbare)
2. Vad ska jag med ett foto på dig? 
3. Mörkröda tomater

(we) laaavmusic

Kommentarer

Skriv vad du tycker om inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback