Music at filmfestivalen

Filmfestivalen kan inte ha undgått någon Göteborgare, jag har kollat igenom utbudet och samlat ihop de filmer med musiktema. Dessa filmer går att få tag i även efter filmfestivalen, tror jag :P

Dreamgirls
Filmen där Beyoncé sjunger och spelar en 60-70 - tals soulsartist.

Monks - The translantic feedback
En dokumentär om bandet med amerikanska medlemmar som bildades i Tyskland 1964 och har inspirerat både The Hives och The White stripes. Låter som en grymt intressant film. (Helt klart ett band jag ska lyssna in mig på)

Love Story
En till dokumentär om Los Angeles bandet Love som under 60-talet inte slog igenom då men som vars album idag klassas som nyskapade klassiker. (Blir nog också ett band som jag ska ge en chans)

Opera Jawa
Fick inte riktigt grepp om beskrivningen av filmen men det ska vara någon slags musikal med antik rap och modern skönsång. Det står i beskrivningen att den är svår att förklara men att den är fascinerande, färgstark och en totalsinnlig upplevelse. Om någon ser den så förklara gärna.

Style Wars x 2
En dokumentär från tiden då 80-talet fortfarande var ungt och b-boys, rapparna, dj:arna och grafftiartisterna tog över gatorna i South Bronx. En fortsättning på en dokumentär från 83 där regissörem söker upp de gamla deltagarna för att få reda på vad som hänt sen sist.

Rock the bells
Dokumentär för hiphopälskare. Man får följa förberedelserna för ett live-uppträdande i Los Angeles med Wu Tang Clan. Förberedelserna för den här filmen tog 10 år och man har klipp årn 20 olika kamerot som ska vara suveränt sammanfogade till en lödig berättelse. 

Doutch Touch 
Handlar kort och gott om Holländsk hiphop.

Det är vad filmfestivalen har att erbjuda i musikväg i år. Lite klent om jag får säga det själv. Om jag ska gå på någon av dessa filmer blir det garanterat Monks.



(we) Laaavmusic

Kommentarer
Postat av: sofia

Verkar vara en del bra iår :D

Postat av: Pauline

Ja fast jag tycker det verkar bättre på fronten som inte är musik :P

2007-01-27 @ 13:27:15
URL: http://laaavmusic.blogg.se
Postat av: christian

oh, wu tang-clandokumentären - inte missa!

2007-01-28 @ 02:54:01
URL: http://heybusdriverkeepthechange.blogg.se

Skriv vad du tycker om inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback