Favoriter 1# Moby

Elektroniskt m.m.

 

Det finns ett antal artister som man alltid, alltid återvänder till. Det är liksom svårt att tröttna. Jag tror dessa artister kallas för favoriter, och av dem har jag ganska många. Med tiden kommer kategorin byggas upp med sådana pärlor som vi aldrig tröttnar på. Här har ni Nr 1.

En av mina stora favoriter är Moby. Jag förvånas över att det faktiskt inte är så många som nuförtiden vet om vem han är. Dels för att han är väldigt udda men också för att han var så extremt uppmärksammad under åttio och nittiotalet.


Moby
som person är väldigt speciell. Han är vegan, kristen och tidigare marxist, tyst och lågmäld. Hans hem är helt klätt i vitt (coolt säger jag), och han har en hemmastudio där han gör alla sina låtar ensam, på låg volym. För att säga vad han objektivt är musikmässigt så får man säga att han är en amerikansk musikproducent och DJ inom elektronisk musik. Jag måste tillägga att han inte gör någon renodlad musikgenre utan blandar rätt villt. Rent subjektiv i mina ögon men även i många andras så är han ett musikaliskt geni. Att lyssna på skiva ”Play” är en njutning i sig och Moby lyckas verkligen leverera känslor genom musik.

 

I mångas öron så är Mobys musik ungefär lika med tv relaterade program, reklamer m.m. Ofta när jag spelar ”Porcelain” så hör jag någon säga ”men det är ju den där dokumentärlåten” och visst man blir inte förvånad när man ser en dokumentär och "Porcelains" första toner kommer ut ur teveapparaten. För något år sedan spelades dessutom ”In my heart” på en mobilreklam, för 3 om jag minns rätt? 

 

Istället för att göra en Top 3 så får ni låtlistan för Mobys samlingsalbum ”Go – the very best of Moby” som tillskillnad från så många andra samlingar har fått med alla favoriter utom två. Men jag kopletterar upp med de två längst ner 

 
GoWhy Does My Heart Feel So Bad?
In This World
Porcelain
In My Heart
New York, New York
Natural Blues
Lift Me Up
Bodyrock
We Are All Made Of Stars
Slipping Away
Honey
Move
James Bond Theme
Feeling So Real


Run On
Bring Sally up


Hemsida:
http://www.moby.com/



Här har ni Porcelain



(we) Laaavmusic

Kommentarer
Postat av: C M

Ah, gamle Moby. Har skivan "Play", kanske en av de mer kända albumen. Eminem dissar honom i en av hans låtar.
Måste säga att er blogg börjar bli en favorit för mig ^_^ så keep it up!

Postat av: Pauline

CM: Jasså i vilken? Jag har också PLay (ligger faktiskt precis brevid mig) och det är en av de mest breda albumen jag har.

2007-01-25 @ 22:12:48
URL: http://laaavmusic.blogg.se
Postat av: C M

Hmm... minns inte exakt vad den hette, minns en video som gick på gamla ZTV där han var klädd som en superhjälte och mobbar Moby i en scen. var ett tag sedan dock, så jag kan minnas fel låt, men jag vet att han gör det i nån låt iaf.
Enligt den här sidan: http://www.eminem.net/enemies/moby/
dissar han Moby i "Without me". Kan vara den jag minns.

2007-01-25 @ 23:26:37
URL: http://creativemind.blogg.se

Skriv vad du tycker om inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback