Coolaste nörden från Bergen

Allkonstnären och mångsysslaren Erlend Øye är den andra halvan av Kings of Convenience, en kille från Bergen i Norge som har varit mycket musikaliskt aktiv. Förutom Kings of Convenience har han gjort en del egna soloprojekt, bland annat skivan "Unrest" från 2003 och en del mixar.

Ett annat projekt är bandet "Whitest Boy Alive", ett indie-electronica band. Soundet liknar Kings of Convenience, med stämningsfulla och finstämda låtar, även om det elektroniska elementet hörs. Det är dock något som bara höjer låtarna enligt min mening, och jag ställer mig frågan varför det inte finns fler band som "Whitest Boy Alive"... Øyes soloprojekt är också väldigt lyckade, en spröd röst i kombination med elektroniska beats, utan att bli för loungeaktigt eller någon slags låtsats-singer songwriter, bara väldigt lyckade poppärlor.

Sen finns det väl ingen som passar så bra i glasögon som Erlend ?
Erlend Öye

Topp 3:
  1. Burning - Whitest Boy Alive
  2. Fine Day - Erlend Øye
  3. Poor Leno - Røyksopp (Erlend Øye vocals)



(we) laaavmusic

http://www.astralwerks.com/erlend_oye/


http://www.erlendoye.com/


Kommentarer
Postat av: Pauline

Heeeting, håret är ju hetast av allt, så ska killar ha sitt hår!

Postat av: Anna

Han är riktigt bra! Min favoritlåt med Whitest är nog ändå Dead End. Det va inte så länge sedan jag bloggade om honom faktiskt:)

2007-01-29 @ 21:17:49
URL: http://menmankanjualltiddromma.blogg.se/
Postat av: Lisa

Måste bara göra er medvetna om att det finns en grymt bra norsk artist där ute som ni har missat; Ida Maria.
värt att lyssna på :)

bra lista annars!

2007-03-27 @ 21:43:15

Skriv vad du tycker om inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback